Recomandare Rock On
Când se vorbeşte despre David Bowie, unul din adjectivele cele mai des folosite pentru a-l descrie pe el şi cariera sa este "eclectic".
Versalitatea sa a fost pe deplin demonstrată, nu doar în producţia muzicală, ci şi în alte activitaţi conexe ale carierei sale. A fost practic un permanent catalizator al eternei schimbari.
Fiind o celebritate de necontestat în anii 70-80, lui Bowie i-a fost uşor mulţumită şi trăsăturilor specifice ale feţei sale să cocheteze cu cinematrografia, fiind ba un personaj bizar, fie un strain, fie un proscris s.a.m.d.
În anii 90, probabil şi din cauza problemelor de sănătate, prezenta lui în filme a fost din ce în ce mai rară. Cu toate acestea, chiar şi în roluri mai mici şi cu faţa marcată de vârstă şi de abuz de droguri, de asemenea, carisma sa a rămas nealterată.
Bowie a fost curtat de unii din cei mai buni regizori din lumea întreagă, de la Scorsese la Oshima, de la Lynch la Scott, de la Landis la Nolan.
Iată câteva din filmele în care a jucat David Bowie, în ordine cronologică:
1. The Man Who Fell To Earth (1976, Nicolas Roeg)
În 1976 lui Bowie îi este oferit primul rol într-un film. Era în era foarte controversată a lui Thin White Duke, ceea ce l-a făcut pe regizorul Roeg să-l aleagă pentru adaptarea romanului The Man Who Fell To Earth scris de Walter Travis.
Personajul jucat de Bowie este un extraterestru umanoid care a venit pe Pământ cu scopul de a colecta apă şi a o duce pe planeta sa lovită de secetă. Acesta e deghizează într-un inventator revolutionary, folosindu-se de fapt de tehnologia sa avansată, în scopul de a câştiga o sumă mare de bani prin brevet pentru a construi un navă spaţială şi a se întoarce acasă. Încet-încet acesta devine dependent de obiceiurile proaste umane, cum ar fi alcoolul, televiziunea şi sexul.
În cele din urmă este demascat de guvern şi utilizat ca un subiect de testare pentru un experiment medical şi este practic împiedicat să revină pe planeta sa. Anii trec, prietenii săi îşi văd de viaţa lor şi el întră în depresie pentru ca familia sa moare de foame pe planeta de a venit.
Chiar şi atunci când reuşeşte până la urmă să ajungă la ai lui, se simte ca un strain dezrădăcinat.
Personajul lui Newton pare că se potriveşte mânuşă pentru Bowie.
De fapt chiar am avut sentimentul puternic că eram la fel de alienat ca şi personajul pe care l-am jucat. Mi-a fost foarte uşor. O foarte bună expunere a unui personaj din altă lume, aflat în faţa ta. Eram total nesigur cu 10 grame de cocaină pe zi în mine, cu mintea în toate parţile de la cap la coadă. îşi aminteşte acesta.
Izolarea, înstrăinarea, alienarea sunt principalele caracteristici ale lui Newton, se simte diferit pentru că este diferit de oameni, dar se pierde în viciile şi defectele lor.
Estetica lui Newton este puternic conectată la epoca berlineză a lui Bowie: coperta albumului din 1977 Low este parcă decupată din film.
2. Just a Gigolo (1978, David Hemmings)
David Hemmigs ar putea fi amintit pentru filmul cult Blow-Up, Deep Reed. O informaţie mai puţin cunoscută ar fi că este practice ultimul film în care apare Marlene Dietrich.
În pofida faptului că se doreşte un film ironic, adevărul este ca filmul este de toată jena. Însuşi Bowie a recunoscut autoironizându-se cum că a jucat rolul tuturor celor 32 de filme ale lui Elvis într-unul singur.
Bowie joacă un ofiţer prusac, care, în urma Marelui Război, este în imposibilitatea de a găsi un loc de muncă şi este forţat să devină gigolo. El devine în cele din urmă prieten cu un simpatizant al naziştilor şi sfârşeşte ucis într-o luptă de stradă, în care nu a fost nici măcar implicat.
Eşecul acestui film se datorează mai multor aspecte. În primul rând s-a vrut o ironizare a naziştilor, dar n-a ieşit nici pe departe la fel de amuzant cât se dorea. Iar actorii par că sunt prezenţi în film mai mult să-i facă o favoare regizorului.
În al doilea rând, personajul pe care Bowie îl joacă este linear de la cap la coadă, deşi pus în diferite situaţii, acesta nu suferă nici o presupusă evoluţie.
În concluzie, carisma lui Bowie este singurul motiv pentru care merită să-ţi pierzi vremea cu această peliculă.
3. Christiane F. (1981, Uli Edel)
Filmul este bazat pe cartea autobiografică "Christiane F. - Wir Kinder Zoo vom Bahnhof", apărută în 1979 şi a devenit un film cult de mare succes, graţie unei abordări directe ale subiectelor printr-un dialog foarte simplu şi a atitudinea plină de furie a personajelor foarte tinere din film. Prezenţa lui David Bowie ajută la succesul comercial al filmului, dar este una foarte scurtă, însă rolul său zăboveşte asupra întregului film.
Christiane este o fată tânără, care trăieşte în Berlinul de Vest. Ea este descrisă ca o d-soară fragilă, plictisită, într-o familie cu probleme şi cu o mare pasiune pentru muzică, mai ales pentru David Bowie. Lucrul el cel mai de preţ este de o colecţie de viniluri, în special cu Bowie.
Fascinaţia ei pentru scena muzicală din Berlin o duce în cele din urmă într-un celebru club berlinez şi de aici intră în lumea drogurilor cu pastile şi LSD şi ajunge dependentă de heroină, vânzându-şi trupul în stradă la doar 14 ani.
Bowie este prezent peste tot în film. Coloana sonoră este de muzica sa în cea mai mare parte a filmului, evocând perfect acei ani. Christiane încearcă heroina pentru prima dată la un concert al acestuia, pentru a fi acceptată de ceilalţti din gaşcă. Atunci când are nevoie de bani pentru a-şi procura doza de heroină, îşi vinde toate discurile, inclusiv pe cele cu Bowie.
Inutil să mai spunem că David Bowie este unul din pricipalele simboluri ale acelei epoci, datorită trilogiei de discuri scoase pe piaţă când locuia în Berlin şi referinţele la consumul de droguri de pe acestea.
1983 a fost un an foarte bun pentru Bowie, atât din punct de vedere muzical, cât şi cinematorgafic. Let's Dance a fost unul din cele mai de success albume din cariera sa şi jucat în nu mai puţin de trei filme The Hunger, Yellowbeard şi Merry Christmas, Mr. Lawrence, al regizorului japonez Nagisa Oshima.
Acesta din urmă spune o poveste întâmplată într-un lagăr japozez, în 1942. Titlul se referă la unul din personajele peilculei, colonelul Lawrence, care lucrează ca mediator între prizonierii de razboi vorbitori de engleză şi soldaţii japonezi. Sosirea excentricului maior Celliers va distruge în cele din urmă echiliburul fragil al lagărului.
Tema principală a filmului este conflictul cultural dintre Orient şi Occident, soldaţii japonezi având o mentalitate militaristă, în timp ce britanicii sunt slabi şi supuşi.
Conflictul este zugrăvit de cele două personaje principare, capitanul Yonoi şi maiorul Celliers, ambele roluri jucate de muzicienii Ryuichi Sakamoto şi David Bowie. Yonoi dezvoltă o fascinaţie morbidă pentru Celliers, dar nu se poate lăsa condus de codul moral al acestuia. Pe de altă parte, Celliers, în ciuda faptului că e deţinut, îl are la degetul mic pe Yonoi.
Se spune că personajul Celliers a fost inspirat de Peter O 'Toole în Lawrence al Arabiei şi a lui Yonoi de către Yukio Mishima. Aceasta ar fi o explicaţie suplimentară e tentei homoerotice a peliculei, sub zodia cruzimii militare.
Lucrurile se precipită şi cei doi, împiedicaţi de vechile metehne ale societăţii, aleg să meargă pe drumuri diferite. Pentru a deveni model, Suzette se căsătoreşte cu un stil bătrân şi nesuferit, iar Colin devine fotograful oficial al generaţiei sale şi fără să vrea ajunge să lucreze pentru soţul femeii pe care o iubeşte. Povestea lor degenerează într-un complot mai complicat care se lasă cu o revolt în Notting Hill.
Bowie joacă rolul unui bărbat bogat, interesat în a discredita tineretul rebel, în scopul de a face mai mulţi bani. Astfel, îl angajează pe Colin să facă acest lucru, iar scena audiţiei este probabil una din cele mai izbutite din film.
Filmul în sine nu este o capodoperă şi a fost si unul din motivele pentru care producţia acestuia a băgat în faliment casa de producţie. Personajele sunt excesiv stilizate, iar povestea în sine este cam dilatată. De remarcat însă e piesa Volare, cântată de David Bowie.
Derek este distrus, iar atunci când un guru al modei, Mugatu, îl angajează el vede o şansă de răzbunare, până descoperă ce adevăratele intenţii ale angajatorului este să-I spele creierul şi să folosească ca armă împotriva primului ministru al Malaieziei, care a făcut imposibilă producerea hainelor în care se foloseşte forţa de muncă a copiilor.
Aici Bowie are un rol foarte mic şi are rolul de judecător în lumea modelingului în competiţia dintre Derek şi Hans.